GDPR

Sedan den 25 maj 2018 gäller den europeiska dataskyddsförordningen kallad GDPR. Ett syfte med förordningen är att stärka den enskildes integritetsskydd. Enligt bostadsrättslagen är föreningen skyldig att ha ett medlemsregister och en lägenhetsförteckning. Utöver dessa hanterar föreningen även vissa andra personuppgifter.

Nedan redogörs för föreningens hantering av personuppgifter. Om ni har frågor rörande personuppgiftshantering kan ni vända er till styrelsen.brfaslog2@gmail.com.

 

 

Våra register

 

Medlemsregister 

Medlemsregistretär offentligt vilket innebär att vem som helst har rätt att se vilka som är medlemmar i föreningen och ta del av förteckningen. Medlemsregistret  innehåller uppgifter om föreningens medlemmar, det vill säga namn, adress, lägenhetsnummer och ägarandel. Medlemsregistret innehåller bara uppgifter om nuvarande medlemmar.

Lägenhetsförteckning 

Lägenhetsförteckningen innehåller varje bostadsrättslägenhets historia och är inte offentlig. Enligt bostadsrättslagen ska följande uppgifter finnas för varje lägenhet i en bostadsrättsförenings lägenhetsförteckning:

Bostadsrättslägenhetens beteckning, belägenhet, antal rum samt övriga utrymmen.Datum för registrering av den ekonomiska plan som ligger till grund för upplåtelsen och den ursprungliga insatsen.Bostadsrättshavarnas namn.Vid överlåtelse (försäljning) av bostadsrätten ska en kopia av överlåtelseavtalet fogas till förteckningen.Uppgift om pantsättning av en bostadsrätt som meddelas föreningen ska antecknas i lägenhetsförteckningen. Övergång av bostadsrätt till annan (till exempel vid gåva, arv) antecknas. I Brf Aslög 2 lägenhetsförteckning finns i förekommande fall också uppgifter om andrahandsupplåtelser.

Endast de nuvarande bostadsrättshavarna har rätt att få utdrag ur lägenhetsförteckningen beträffande den egna lägenheten. Därutöver har styrelsen tillgång till lägenhetsförteckningen. Lägenhetsförteckningen förvaltas av föreningens ekonomiska förvaltare.

Förteckningar för föreningens parkeringsplatser

Föreningen har ett register över förhyrare till föreningens parkeringsplatser. Detta register förvaltas föreningens ekonomiska förvaltare. Föreningen har också ett register som innehåller de köande till parkeringsplats, detta register förvaltas av styrelsen. Dessa två förteckningar är inte tillgängliga för föreningens medlemmar.

Samarbeten med andra aktörer

För att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden måste vi i vissa fall ta hjälp av andra aktörer. Det kan till exempel handla om leverantörer och samarbetspartners som hjälper oss att hantera ekonomin och administrationen som är nödvändig för att arbeta smidigt och säkert.

Föreningen ingår personuppgiftsbiträdesavtal när vi anlitar externa företag för hantering av personuppgifter så som ekonomiadministration, nyckelservice, IT-system, fastighetsförvaltning eller liknande om dessa behandlar personuppgifter för vår räkning. Genom avtalen ser vi till att våra personuppgiftsbiträden bara använder personuppgifter som behövs för att fullfölja de uppdrag som vi gett dem.

Föreningen använder fortlöpande dessa personuppgiftsbiträden:

Nabo – ekonomisk förvaltning

Trygghetsservice – nyckeladministration